صفحه نخست / دسته‌بندی نشده / آموزش آپدیت وردپرس و افزونه‌های آن

آموزش آپدیت وردپرس و افزونه‌های آن

آموزش آپدیت وردپرس و افزونه‌های آن

وردپرس یک CMS عالی است و هر روز به محبوبیت خود اضافه می‌کند. هر چند مانند هر برنامه دیگری، کامل نیست. افرادی که از این CMS استفاده می‌کنند نیازهای مختلفی دارند و وردپرس به تنهایی نمی‌تواند همه آنها را برآورده سازد. به همین دلیل از افزونه‌ها برای جبران این کمبود استفاده می‌شود. البته گاهی مانند همه برنامه‌ها ممکن است در وردپرس و افزونه‌های آن مشکلاتی ایجاد شود. برخی از این موارد خطای کاربر بوده و با ساده‌تر کردن وردپرس برای کاربران، می‌توان از آنها جلوگیری کرد. برای استفاده از ویژگی‌های تازه توسعه‌یافته در وردپرس یا جلوگیری از بروز اشکالات احتمالی یا حذف خطاهای موجود، باید هم وردپرس و هم افزونه‌های آن را به‌روز نگه دارید. بنابراین آپدیت وردپرس و افزونه‌های آن بسیار مهم است. در همین راستا هم موضوع این مقاله را به آموزش آپدیت وردپرس و افزونه‌های مربوط به آن اختصاص داده‌ایم.

چرا آپدیت وردپرس و افزونه‌های آن از اهمیت زیادی برخوردار است؟

وردپرس و افزونه‌های آن مانند سایر نرم‌افزارهای نصب شده روی رایانه شما هستند. به همین دلیل توسعه‌دهنده‌های این برنامه به طور دوره‌ای آپدیت‌هایی را وارد بازار می‌کنند که ویژگی‌های جدیدی را به وب‌مسترها ارائه داده یا اشکالات شناخته شده را برطرف می‌کنند.

شاید ویژگی‌های جدید چیزی نباشد که لزوماً به آن احتیاج داشته باشید. در حقیقت شاید شما از عملکردی که وردپرس در حال حاضر دارد راضی باشید و نیازی به امکانات دیگر نداشته باشید. این در حالی است که ممکن است هر لحظه با خطایی در این برنامه مواجه شوید.

صرف نظر از شدت خطاها ایجاد شده، شما به عنوان یک کاربر و وب‌مستر باید هر زمانی که یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری منتشر شد؛ در اسرع وقت وردپرس و افزونه‌های آن را به روزرسانی کنید تا مطمئن‌ترین و پایدارترین نسخه این محصولات را در اختیار داشته باشید.

چطور متوجه شویم که باید وردپرس و افزونه‌های خود را به‌روزرسانی کنیم؟

برای اطلاع از ورود نسخه جدید وردپرس به بازار، کار ساده‌ای دارید. چرا که به محض باز کردن برنامه، در بالای صفحه با این پیام روبه‌رو می‌شوید:

“وردپرس ۴.۰ در دسترس است! اکنون به روز شوید”

اما اطلاع از آپدیت افزونه‌ها کمی متفاوت است. اگر افزونه مورد نظر در WordPress.org موجود باشد، CMS انتشار نسخه جدید را به شما اطلاع می‌دهد. تنها کاری که باید انجام دهید بازدید از بخش “به‌روزرسانی” در داشبورد وردپرس است.

آموزش آپدیت وردپرس

به‌روزرسانی وردپرس به خودی خود بسیار مهم است. زیرا موفقیت این CMS تا حدودی بستگی به میزان توسعه آن دارد. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از این برنامه استفاده می‌کنند. بنابراین وجود یک حفره امنیتی واحد می‌تواند بسیاری از وب‌سایت‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

خوشبختانه این برنامه اپن سورس است و به همین دلیل نقص‌های امنیتی آن را می‌توان به سرعت شناسایی و رفع کرد. بنابراین برای ایمن بودن، باید هر چند وقت یک بار نصب خود را به‌روز کنید.

برای به‌روزرسانی وردپرس، باید برخی از پرونده‌ها را به صورت دستی یا خودکار اضافه، حذف و جایگزین کنید. گاهی ممکن است در هنگام به‌روزرسانی نصب مشکلی پیش بیاید. به همین دلیل است که باید قبل از به‌روزرسانی، از نصب وردپرس خود نسخه پشتیبان تهیه کنید تا مطمئن شوید که در صورت لزوم می‌توانید نسخه قدیمی اما کارآمد را بازیابی کنید.

آموزش آپدیت وردپرس

آموزش آپدیت وردپرس با یک کلیک

از نسخه ۲.۷ وردپرس به بعد می‌توان فقط با یک کلیک، وردپرس را به سرعت و به راحتی به‌روزرسانی کرد. بسیاری از کاربران این روش را ترجیح می‌دهند. زیرا با این کار وردپرس به طور خودکار فایل‌های مناسب را بارگیری و جایگزین می‌کند. به این ترتیب هم احتمال ایجاد خطا را پایین می‌آورید و هم در وقت خود صرفه‌جویی می‌کنید.

برای به‌روزرسانی وردپرس با یک کلیک، وارد قسمت “به‌روزرسانی” از فهرست “داشبورد” شوید. اگر آخرین نسخه وردپرس را نداشته باشید، پیام “نسخه به‌روز شده وردپرس در دسترس است” را در این قسمت مشاهده خواهید کرد. درست زیر این پیام دو دکمه وجود دارد.

با کلیک بر روی دکمه دوم، فایل زیپی که حاوی آخرین نسخه وردپرس است؛ دانلود می‌شود. سپس می‌توانید وردپرس جدیدی که در این فایل وجود دارد را نصب کرده یا نصب فعلی خود را به صورت دستی به‌روزرسانی کنید. اگر بر روی دکمه «به‌روزرسانی اکنون» کلیک کنید، وردپرس شما را به صفحه دیگری هدایت می‌کند که در آن به صورت خودکار آخرین نسخه دانلود شده؛ افزونه‌ها غیرفعال می‌شوند؛ پرونده‌های مناسب جایگزین شده و پلاگین‌ها دوباره فعال می‌شوند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که فقط چند ثانیه یا چند دقیقه صبر کنید.

به‌روزرسانی افزونه‌ها

به‌روزرسانی با یک کلیک

مانند خود وردپرس، می‌توانید افزونه‌ها را نیز با یک کلیک ساده آپدیت کنید. برای انجام این کار به بخش “به‌روزرسانی” صفحه مدیریت خود بروید.

اگر افزونه قابل بروزرسانی در سایت شما وجود داشته باشد؛ در اینجا یعنی درست در زیر بخشی که به شما اعلام می‌شود نسخه جدید وردپرس در دسترس است یا خیر؟ پیامی را مشاهده خواهید کرد.

برای به‌روزرسانی افزونه‌های خود، آنها را انتخاب کرده و بر روی دکمه “به‌روزرسانی افزونه‌ها” کلیک کنید. بعد از کلیک به صفحه دیگری هدایت می‌شوید که در آن میزان پیشرفت به‌روزرسانی اطلاع رسانی می‌شود. دقیقاً مانند آپدیت وردپرس.

توجه داشته باشید که برای افزونه‌ها، بخش دیگری نیز وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد تا با یک کلیک، پلاگین‌های خود را آپدیت کنید. این بخش “افزونه۲های نصب شده” در “داشبورد” وردپرس است. در صورت نیاز به آپدیت افزونه‌ای خاص، پیامی درست در زیر همان افزونه ظاهر می‌شود که حاوی لینکی برای به‌روزرسانی خودکار آن است. حتی می‌توانید تمام افزونه‌های خود را انتخاب کرده و “به‌روزرسانی” را در لیست کشویی انتخاب کنید تا به صورت کلی همه افزونه‌ها آپدیت شوند.

مطالب مرتبط